;

فُک آرت

گردآوری: آیدین باقری هدا سرگردان

نمایشگاه گروهی

جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴ تا چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴

بیانیه

فکارت واژه ای من در آوردی است و از سویی هم در ساده ترین توضیح ممکن ترکیب فکاهی و پاپ آرت است.
فکارت را می توان پروژه ای دراز مدت اما با تنوع و تکثر در سوژه‌ها فهمید که این بار متمرکز بر مطبوعات فکاهی دوران پر فراز و نشیب انقلاب مشروطه خواهد بود و توسط گالری محیطی ریشه ۲۹ با همکاری خانه کارستان و گالری دیدار اجرا خواهد شد. در ارتباط با ژانر طنز و زیر مجوعه های آن نیاز به پر حرفی نیست چرا که جغرافیایی که در آن زندگی می کنیم به واسطه وضعیت های استثنایی که از سر گذرانده است همواره تقلا کرده تا به میانجی بهره گیری از طنز تاب بیاورد به امید آنکه شنیده شود و از زایندگی و پویایی خود حراست کند. میخائیل باختین می گوید: خنده راه انسان را سد نمی کنند، آدمی را آزاد می سازد... و جای دیگر می گوید: خنده فقط و فقط به کار متحد ساختن می آید، ممکن نیست باعث جدایی شود. باختین، ۱۳۹۹ ۱۳۶ - ۱۳۷) در واقع این خصلت متحد سازی و درگی منحصر به فرد انسان هاست که فارغ از تفاوت ها از ویژگی مشترک خندیدن برخوردارند. کم نیستند تعداد نشریات فکاهی که به ویژه پس از انقلاب مشروطه فریادهای آزادی خواهی را به اتکای زبان طنزآلود بیان کردند تا بلکه انبوهی از مخاطبان را با خود برای تغییر هم قطار کنند و این مهم قابل تامل است. خنده هایی تراژیک از مواجه با وضعیت های بغرنج و نابسامان که می بایست تغییر می کرد. تکلیف ما با وجه طنز گونه گاهی و تاریخچه آن به لطف آرشیو موجود روشن است اما باید در نظر داشت که این بیان طنز گونه و انتقادی لزوما در دایره ادبیات و نوشتن خلاص نمی شود و ردپای بیان بصری نیز در آن مشهود است به ویژه در مطبوعات دوران انقلاب مشروطه که تاثیرات آن بر شکل گیری جامعه ایرانی تا کنون ملموس است و می توان صدای رسای آزادی خواهانش را هنوز شنید. صداهایی که می‌خواستند از یوق استبداد خود را رها کنند و بهایش را هم پرداخت کردند. حال پس از گذشت یکصده از انقلاب مشروطه و تجربیات بهره گیری از طنز در مواجه با استبداد قاجاری که بر کسی پوشیده نیست می توان این این پرسش را مطرح کرد که آیا به میانجی این شکل از بیان می توان پیوندی با خلق اثر هنری ذیل پاپ آرت (هنر همگانی) یافت؟ علت چرایی این پرسش را شاید بتوان در طیف گسترده مخاطبان هر دو یافت که همان خاصیت عامه پسند آنهاست. خاصیتی که می تواند امکان های گسترده ای را از جمله خلق آثار منحصر به فرد فرآهم آورد که مساله‌مندی اش از رهگذر تاریخ ما ساخته و پرداخته می شود. می بایست خاطر نشان کرد که ما این رویکرد را به آزمون و خطا گذاشتیم و این گفته به این معناست که همگی در حال تجربه قسمی دیگر از فهم آرشیو و پیکربندی آن هستیم که در هر صورت می تواند نقاط ضعف و قدرتی را در پی داشته باشد که برای ادامه مسیر راهگشا خواهد بود.

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
۱۴۰۴ | نسترن صفایی
۱۴۰۴ | مهدی شیری
۱۴۰۴ | طاها ذاکر
۱۴۰۴ | پیاده‌رو
۱۴۰۴ | شهریار رضایی
۱۴۰۴ | طرفه اخلاصی
۱۴۰۴ | محسن رافعی
۱۴۰۴ | کاتیا کوهستانی
loading
نمایش بیشتر

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
تصویر چیدمان مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد